Останнім часом дуже багато розмов про інклюзивне навчання. Але що
це таке? Які перспективи такого навчання? Чи готові до такого звичайні діти? Що
про інклюзивну освіту думають батьки?
Що це таке взагалі?
Розпочнемо з самого початку, а саме з
терміну «інклюзія». Інклюзія – це збільшений процес ступеня участі усіх
громадян в суспільстві. Інклюзія передбачає застосування конкретних рішень, які
дозволять усім членам соціуму рівноправно брати участь в академічному та
суспільному житті. Особливо це стосується тих громадян, що мають труднощі в
фізичному або розмовному розвитку. Тобто, таке навчання передбачає створення
освітнього середовища, яке б задовольняло потреби дітей з проблемами фізичного
чи психологічного розвитку.
В яких країнах це практикується
В яких країнах це практикується
Інклюзивна освіта для європейських держав
– це не дивина. Там давно вже практикується така форма навчання. Для цих країн
навчання дітей з особливостями розвитку та здорових однолітків разом має
особливе значення, адже спілкування зі здоровими однокласниками та психологічна
підтримка – головна ознака спеціальної освіти. Італія посідає вагоме місце у
впровадженні ідей, щодо інклюзивного навчання. Саме Італія одна з перших серед
європейських країн визнала інклюзивне навчання для дітей з обмеженими
можливостями як найкращий варіант здобуття ними освіти. Австрія – це ще одна
країна в якій розвинуте інклюзивне навчання, підтримку учням з інвалідністю
надають профільні фахівці з медичних чи медико-соціальних установ. Також,
інклюзивна освіта поширена в Португалії, Бельгії, Фінляндії, Люксембурзі,
Іспанії, Німеччині, Ісландії, Ірландії, Великобританії, Швеції, Голландії, в
кожній з цих країн, свій власний підхід та система інклюзивного навчання.
Інклюзивна освіта в Україні
Інклюзивна освіта в Україні
Цьогоріч президент України Петро Порошенко
підписав закон «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо
особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг».
Відповідно до нього особи з обмеженими можливостями мають право здобувати
освіту в усіх навчальних закладах. Тобто, будуть створюватися для таких дітей
інклюзивні та спеціальні класи в загальноосвітніх навчальних закладах. Також,
відповідно до закону надається можливість особам з особливими освітніми
потребами отримувати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу,
запроваджується дистанційна та індивідуальна форми навчання, надається
можливість дітям з особливими освітніми потребами отримувати освіту в усіх
навчальних закладах, зокрема й безплатно в державних і комунальних навчальних
закладах, незалежно від «встановлення інвалідності». Уторік впровадження
інклюзивної освіти в Україні розпочали з Запорізької області. З 1-го вересня
поточного року до інклюзивної освіти приєднаються ще 4-и регіони України
– Житомирська, Чернігівська, Хмельницька та Дніпропетровська області. Свою
думку стосовно інклюзивного навчання висловила Світлана Михайлівна
Дмитрієва – кандидат психологічних наук, завідувачка кафедри загальної, вікової
та педагогічної психології:
«Давно уже слід було
уводити цю реформу, тому що кожна людина має право на повагу до себе і щоб до
неї ставилися як до повноцінної особи. Фізичні обмеження не означають, що є
обмеження особистісні, просто цим людям на багато важче і їх потрібно
підтримувати. Якщо діти будуть вчитися співчуттю та співпереживанню то це
покращити клімат в суспільстві».
Чи готові до такого діти з обмеженими можливостями?
Чи готові до такого діти з обмеженими можливостями?
Діти з обмеженими можливостями – це
звичайні діти, які потребують любові, піклування, розвитку та спілкування. Але
потрапляючи у нове середовище, їм потрібна психологічна підтримка. Виникає
питання, а чи будуть вони почувати себе комфортно знаходячись поруч зі
здоровими однолітками?
«За кордоном є серйозний досвід того, що діти будуть себе почувати
достатньо комфортно. У даному випадку діти з обмеженими можливостями повинні
розуміти, що у них є певні фізичні обмеження, але якщо створити умови
доброзичливого середовища, то вони будуть реалізувати свої внутрішні
психологічні особливості, адже сила духу набагато важливіша ніж сила тіла. Є
дуже багато прикладів того, що люди з дуже серйозними вадами фізичного розвитку
досягають блискучих успіхів у житті. Оточуючі люди, демонструючи позитивне
ставлення до дітей з обмеженим можливостями, допомагають їм реалізувати себе як
особистість, а це дуже важливо в суспільстві»
– розповідає Світлана Михайлівна Дмитрієва .
Як досягти позитивного результату інклюзивної освіти?
Інклюзивна освіта необхідна в першу чергу
для дітей з обмеженими особливостями, адже вони мають право на таку ж освіту,
як і всі. Позитивний результат даної реформи залежить у першу чергу від
кадрового питання. Для того щоб побудувати ефективну систему інклюзивної освіти
в Україні, передусім потрібно посилити фінансування освіти та удосконалити
методичне та кадрове забезпечення інклюзивної освіти. Також важливий фактор, це
розуміння цих дітей самим суспільством. Потрібно пропагувати толерантне
ставлення до особливих дітей, шляхом залучення до цього питання засобів масової
інформації, і лише тоді можливий позитивний результат цієї реформи.
Немає коментарів:
Дописати коментар